MOOIE FOTO GEZIEN?

BESTEL EEN FOTO

Stichting Himalayan Care Hands zet zich sinds 2011 in voor onderwijs- en gezondheidszorgprojecten in Nepal. Als je een foto bestelt, gaat de opbrenst naar de stichting.

Wie ben ik?

 

Mijn naam is Albert Kampermann en naast mijn voorzitterschap van de stichting Himalayan Care Hands ben ik gepassioneerd foto- en videojournalist. Op deze site vind je vele van mijn producties die ik in Nepal gemaakt heb. Nepal is een paradijs voor de enthousiaste foto-amateur, maar ook voor doorgewinterde professionele landschaps-, portretfotografen. Het is het land van de kleuren (en geuren), waar betoverende zonsopgangen- en ondergangen van de Himalaya's al snel leiden tot imponerende en onvergetelijke foto's. Ook de eeuwenoude Hindoeistische en Boedhhistische cultuur geeft al snel reden voor honderden, zoniet duizenden kiekjes van tempels, gebedsvlaggen, Saddhu's en stupa's. Maar het zijn toch vooral de mensen waar je graag een foto van neemt, omdat ze altijd glimlachend en geinteresseerd kennis nemen van de bezoekers uit het verre Europa. Ieder gezicht vertelt een eigen verhaal. Van jong tot oud, getekend door de levenservaring, getekend door het soms zware bestaan onder extreme weersomstandigheden. Hete zomers, ijskoude winters. Van de hoge vrieskou in de grillige Himalaya tot de slopende hitte in de laagvlaktes van Terai. Voor iedereen is een relatief eenvoudig bestaan kenmerkend. Nepal behoort tot de armste landen in de wereld, de gemiddelde Nepalees leeft onder de armoedegrens. Dat maakt ze niet minder gelukkig, maar wel beperkter in de mogelijkheden die we hier kennen. Zo kennen ze nauwelijks professionele gezondheidszorg en onderwijs. Gebeurt er iets, ben je snel op jezelf of anderen aangewezen, de Staat heeft geen mogelijkheden haar eigen inwoners te verzorgen op een manier die wij beschaving noemen. Het beeld van talloze ernstig zieke, gehandicapte bedelaars in de grote steden is daar onder meer een gevolg van. Dat levert, zo controversieel het ook klinkt, ook indrukwekkende foto's op. Foto's die ook horen bij Faces of Nepal, die de andere kant van Nepal laten zien en minstens zo belangrijk zijn. Een fotograaf schiet niet alleen leuke foto's. Een fotograaf legt ook de werkelijkheid vast, bevriest leuke, verdrietige, humorvolle, schrijnende momenten, vereeuwigd ze in tijd en ruimte. 


0

AFSTAND AMSTERDAM - KATHMANDU
Aantal kilometers in vogelvlucht naar Kathmandu (Nepal)

0

VERSCHILLENDE TALEN IN NEPAL
Nepal kent maar liefst 123 unieke talen (geen dialecten), gegroepeerd naar etnische minderheden.

0

BERGEN HOGER DAN 5.000 METER
Naast de Mount Everest (8.848 meter) kent Nepal nog 7 achtduizenders en maar liefst 77 toppen hoger dan de hoogste in Europa.
FOTOGRAFIE

 

Iedereen kan zich toeleggen op fotografie. Iedereen maakt tegenwoordig meer foto's, zeker nu de mobiele telefoons over die mogelijkheid beschikken. Je hebt je camera altijd bij je. Maar zeker ook de toenemende populariteit van social media dragen ertoe bij dat mensen het leuk vinden foto's te maken en te delen, niet in een klassiek album, maar direct online via facebook, instagram, twitter en ga zo maar door. 

Foto's vertellen verhalen in het kort. Zoals wel eens gezegd vertelt een foto meer dan duizend woorden. Er is echter een groot verschil tussen kiekjes of een foto maken. Een kiekje is 'point en shoot', snel dat moment pakken. Het verschil met een foto maken is dat je eerst nadenkt over hoe je de foto gaat maken. Natuurlijk geen uren, maar je wilt de foto maken met het beeld dat jij al in je hoofd hebt, omdat je iets in het onderwerp aantrekt dat je net zo op de foto wilt hebben als jij het ziet. Dat is een combinatie van techniek (alles wat met instellingen te maken heeft) en compositie (wat er allemaal op de foto komt en hoe). Je kunt het daarbij zo gek maken als je maar wilt, er is niet zoiets als een perfecte foto. De foto moet perfect zijn voor jou. Je kunt natuurlijk technisch van een goede foto spreken, maar dan nog is de beoordeling van het resultaat iets in de ogen van wie er naar kijkt. Daar komt bij dat veruit de meeste apparatuur tegenwoordig in staat is heel veel van de techniek 'over te nemen' in de automaat stand, waardoor echt slecht genomen foto's tot het verleden behoren. Maar tegelijk is het zelf doen, zelf de camera beheersen en een goede beelduitsnede en compositie maken, het leukste aan fotografie. Een foto kan zoveel mooier als je er even de tijd voor neemt. Fotograferen komt van het Griekse woord 'schrijven met licht'. Net als een mooi verhaal of gedicht, schrijf je met een foto jouw verhaal. Dat is de essentie van fotografie! Ik hoop dat je wat inspiratie vind op deze site en dat je mijn 'verhalen' aanspreken.

VIDEOGRAFIE

Videografie is eigenlijk een ouderwetse term die ik gebruik voor het nieuwe fotofilmen met behulp van een digitale (spiegelreflex-)camera. Dus geen videocamera, maar filmen met een geavanceerde systeem- of spiegelreflexcamera. Hier vindt momenteel als het ware een revolutie plaats doordat de mogelijkheden ongekend zijn in tegenstelling tot een 'handycam'. Het grootste verschil wordt verklaard door het optimaal aanwenden van de scherptediepte mogelijkheden van objectief en camera. Iets waar een 'platte' videolens niet goed mee weg kan. Je kan in een beeld zowel de achtergrond vervagen en tegelijk het onderwerp of persoon haarscherp filmen. Dat voegt heel veel emotie toe aan een video. Daarnaast zijn het vooral de time lapses (vertragen en versnellen) van soms honderden foto's waar indrukwekkende video's mee gemaakt kunnen worden. Dit nieuwe fotofilmen wordt razend populair, ook omdat de uitbreidingsmogelijkheden nagenoeg oneindig zijn (verwisselbare objectieven, filters, sliders). Het mooiste is wel dat je in een enkel apparaat beide functies kunt gebruiken: foto en video.

STORYBOARD

Het belangrijkste als laatste. Ik noem het 'storyboard', het belangrijkste hulpmiddel van de fotograaf en belangrijker dan de camera of het onderwerp. Kijken of zien is geheel iets anders. Als je een goede foto wilt maken, is het uiteindelijke verhaal dat de foto moet vertellen, het belangrijkst. Dat verhaal moet eerder in je hoofd zitten, dan dat je de foto maakt. Vraag je af wat je ziet door de lens, wat spreekt je aan of wat maakt de foto nu zo leuk, eng, waanzinnig, indrukwekkend of verdrietig? Waarom wordt die emotie bij jou opgeroepen? 

Ga met het onderwerp of de persoon aan de slag. Loop er naar of ga er juist vandaan. Loop erom heen. Kies een compositie, is er te veel afleiding zichtbaar wat de emotie in de foto verzwakt of juist versterkt. Lees de foto, lees wat je ziet. Kijken door de lens. Durf de camera ook eens op de A-stand te zetten, waarmee je het diagfragma kunt aanpassen. Is veel scherpte gewenst of wil je het onderwerp losmaken, vervagen van de achtergrond. Kijk naar de hoeveelheid licht en schaduwpartijen. Combinaties van licht en donker maken een foto heel interessant. Schrijven met licht. Gebruik je fantasie en creativiteit, je camera doet de rest. Maak meerdere foto's, dan kun je kiezen welke foto uiteindelijk het beste recht doet aan die emotie die je voelde bij het zien van de situatie, het onderwerp, het gebouw, landschap. 

Voor video is een storyboard nog belangrijker. Wat wil je straks thuis de kijker laten zien? Enkel bewegende beelden of een verhaal met een kop en staart. Probeer je te verbeelden welke boodschap je met de video wilt overbrengen. Schrijf in trefwoorden op wat allemaal bij je verhaal thuishoort. Je ziet zelf toch ook veel meer dan dat enkele shot. Film naar je hoogtepunt toe en gun de kijker daarna weer even rust met "pauzeshots", zogeheten B-roll. Neem de kijker bij de hand en film ook situaties die niet direct bij het hoofdthema horen, maar je productie wel ondersteunen. Een film is meer dan achtereenvolgende scenes van 'hoogtepunten', ook hier is het verhaal het belangrijkst dat jij wilt vertellen.

  • Photography
    Fotograaf
    This photo was taken in the Kathmandu valley, near Panauti. An area full of small farming villages and enchanting rice fields.
  • Videography
    Video journalist
    At Namobuddha, at one of the largest Buddhist monasteries in Nepal.